Istoria fotografiei – momente marcante

Istoria fotografiei – momente marcante

Istoria fotografieiAstazi, fotografia este catalogata ca fiind banala, chiar si un copil avand abilitatile necesare sa o realizeze. Devoloparea ei, de asemenea, a suferit numeroase transformari, iar de la 1800 si pana acum, procesul s-a simplificat considerabil. Articolul de azi prezinta istoria fotografiei – momente marcante, dar si aportul pe care l-au adus oameni cu renume in domeniul fotografiei si nu numai.

Nicéphore Niépce si Daguerre

Nicéphore NiépcePrimul proces fotografic –  heliografia – a fost inventat in jurul anului 1824 de Nicéphore Niépce. Imaginile au fost obtinute cu bitum raspandit pe o placa de argint dupa un timp de expunere de cateva zile. In 1829, Niépce la asociat pe Louis Jacques Mandé Daguerre cu cercetarea sa. In 1832, au facut ultimele retusuri, folosind un reziduu de distilare al uleiului de lavanda, printr-un al doilea proces de producere a imaginilor intr-o perioada de expunere de o zi.

DaguerreIn 1833, Niépce a murit, iar Daguerre a inventat, in 1838, pe cont propriu, primul proces care a inclus o etapa de dezvoltare. O placa de argint acoperita cu un strat de iodura de argint foarte subtire a fost expusa intr-o camera obscura, apoi tratata cu vapori de mercur care au dat nastere imaginii latente invizibile formata in timpul expunerii la lumina. Aceasta dezvoltare a fost, de fapt, o amplificare a efectului luminii, timpul de expunere fiind nu mai mare de 30 de minute. Fixarea sa facut prin imersarea placii in apa sarata in mare.

Hippolyte Bayard

Hippolyte Bayard

In iulie 1839, un alt francez, Hippolyte Bayard, a descoperit calea de a obtine imagini direct pe hartie. Timpul de expunere a fost de la 30 de minute la 2 ore. O foaie de hartie acoperita cu clorura de argint a fost innegrita de lumina, apoi expusa intr-o camera obscura dupa ce a fost sensibilizata in iodura de argint.

William Henry Fox Talbot

William Henry Fox Talbot

Inca in anul 1839, anuntarea realizarii unei fotografii cu ajutorul placii de argint a instigat un englez, William Henry Fox Talbot, sa reia cercetarea intrerupta de catre Nicéphore Niépce si Daguerre, asa ca in 1841, el a brevetat calotipul, primul proces negativ-pozitiv care a facut posibila multiplicarea aceleiasi imagini, prin intermediul unui negativ intermediar pe o hartie de clorura de argint. In ceea ce priveste inventia de la 1834, imaginea latenta a fost dezvoltata de un agent chimic: o solutie de acid galic si argint. O a doua foaie de hartie, de asemenea acoperita cu clorura de argint, a fost apoi expusa prin translucidul negativ, pentru a da finalul pozitiv.

John HerschellJohn Herschell

Ii datoram lui John Herschell descoperirea, in 1839, a modului de a fixa imaginile prin scufundarea lor intr-o baie de hiposulfit de sodiu, folosita si astazi ca principala componenta a bailor fixe fotografice.

Principalele avantaje au fost usurinta cu care s-ar putea manipula amprentele pe hartie si posibilitatea de tiparire multipla. Pe de alta parte, claritatea, limitata de fibrele din hartia negativa, nu putea concura cu fotografia realizata cu ajutorul placii de argint.

Hippolyte FizeauHippolyte Fizeau

Pentru a reduce in continuare timpul de expunere, au fost create lentile focale scurte, permitand mai multa lumina in camera, pastrand totusi claritatea pe intreaga imagine. In 1841, fizicianul Fizeau a inlocuit iodura de argint cu bromura de argint, sensibilitatea la lumina fiind cu mult superioara. Expunerea de doar cateva secunde a facut posibila realizarea de portrete.

Abel Niépce de Saint-VictorAbel Niépce de Saint-Victor

Pentru a imbunatati transparenta negativa a calotului, Abel Niépce de Saint-Victor a avut in 1847 ideea de a inlocui hartia cu sticla, astfel incat bromura de argint s-a lipit de sticla. Chiar daca un pic prea contrastate, imaginile au devenit mult mai clare, fortand opticienii sa lucreze pe lentile de inalta calitate.

Scott Archer

In 1851, un englez pe nume Scott Archer a inlocuit albumul cu colodiu, solutie obtinuta prin dizolvarea nitrocelulozei intr-un amestec de eter si alcool si care, prin evaporare, lasa o pelicula aderenta.

Scott ArcherImaginile alb-negru obtinute prin acest proces au atins o calitate necunoscuta pana atunci. Singurele dezavantaje au fost ca imaginea trebuia luata in timp ce colodiul de pe placa era inca umeda, iar dezvoltarea trebuia sa se intample imediat dupa expunere.

Richard Maddox si Charles Bennet

Richard Maddox si Charles Bennet

In 1871, un alt englez, Richard Meaddox, a rezolvat aceasta problema prin inlocuirea colodiului cu gelatina, un proces perfectionat de Charles Bennet, care a demonstrat ca placile gelatinizate au obtinut o sensibilitate ridicata atunci cand au fost tinute cateva zile la temperaturi de 32° Celsius. Nu numai ca aceste placi pot fi stocate inainte de utilizare, mai mult, sensibilitatea acestora a fost atat de mare incat timpul de expunere nu putea depasi o fractiune de secunda.

Povestea obturatorului a inceput cu putin timp inainte de 1880, deoarece sensibilitatea ridicata a acestor placi a facut necesara conceperea unor mecanisme care sa permita luminii sa patrunda in camera pentru mai putin de o fraciune de secunda. A fost necesar sa se evalueze cu precizie intensitatea luminii, iar contorul de lumina a devenit apoi un dispozitiv de masurare real.

Georges Eastman

Americanul George Eastman, fondatorul Kodak, a conceput, in 1888, ideea bazei flexibile. Placile de sticla au fost inlocuite treptat cu rolele de celuloid.Fotografia era inca lipsita de culorile realitatii. Primele incercari au fost datorate lui Edmond Becquerel in 1848.

Georges Eastman

In 1851, Niépce de St-Victor a aratat ca o placa de argint acoperita cu un strat de clorura de argint pur reproduce culorile direct, dar intr-un mod instabil.In 1869, Louis Ducos du Hauron, in Agen, a realizat prima fotografie color aplicand principiul demonstrat de Maxwell de descompunere a luminii in trei culori primare: rosu, galben si albastru. A facut trei fotografii cu acelasi subiect, fiecare printr-un filtru diferit: unul rosu, unul galben si unul albastru. A obtinut trei pozitii pe care le-a vopsit cu culoarea corespunzatoare fiecarui filtru. Prin suprapunerea in inregistrarea celor trei imagini a rezultat culoarea reala a subiectului.

Fratii LumièreFizicianul Gabriel Lippman a primit premiul Nobel in 1906 pentru ca a gasit in 1891 o modalitate de a obtine fotografii in culori directe pe o singura placa, printr-un proces interferential, insa prea complicata, aceasta inventie a ramas doar o opera de laborator.

Primul proces de culoare monoplat practicabil de catre amatori a fost creat in 1906. Placa autochroma inventata de fratii Lumière s-a bazat pe principiul sintezei tricromatice, realizat pe o singura placa prin aderarea la ea a unui mozaic de microfiltre in culorile primare realizate cu ajutorul amidonului din cartofi.